Force.com Development-as-a-Service van salesforce.com brengt de kracht van cloud computing naar bedrijfsapplicaties

Force.com Platform-as-a-Service levert bouwstenen voor succes in cloud computing

Utrecht, 21 januari 2008 - Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van Software-as-a-Service (SaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS), kondigt Force.com Development-as-a-Service aan; een nieuwe set van ontwikkeltools en API's waarmee ontwikkelaars van bedrijfsapplicaties op een eenvoudige wijze gebruik kunnen maken van cloud computing.

Development-as-a-Service biedt volledige toegang tot de database, de logica en de gebruikersinterface van het Force.com-platform; het verenigt de productiviteit van moderne ontwikkel- en collaboratietools met de kracht van Force.com Platform-as-a-Service.

Force.com Development-as-a-Service omvat de nieuwe Force.com Metadata API, de Force.com Integrated Development Environment (IDE), de Force.com Sandbox en Force.com Code Share. Met deze tools kunnen ontwikkelaars eenvoudig Software-as-a-Service-bedrijfsapplicaties bouwen.

"Cloud computing geeft ontwikkelaars wereldwijd toegang tot ongelimiteerde rekenkracht die volledig als service wordt geleverd", zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. "Zoals Platform-as-a-Service een platform is om applicaties via cloud computing aan te bieden, zo is Development-as-a-Service een nieuwe manier om ontwikkeltools aan te bieden voor het ontwikkelen van applicaties voor de cloud. De toevoeging van Development-as-a-Service aan het Force.com-platform zal de overgang van traditionele software naar een nieuwe generatie van services versnellen."

Force.com - 's werelds eerste Platform-as-a-Service (PaaS)
Force.com Platform-as-a-Service biedt een cloud computing-architectuur om op nieuwe wijze applicaties te ontwikkelen en beschikbaar te stellen. Het Force.com Platform wordt volledig via het internet geleverd en biedt bouwstenen voor het maken van bedrijfsapplicaties zonder dat hiervoor software en hardware client-server-infrastructuur nodig is.

Door de kosten en complexiteit van softwareplatforms te vervangen door een complete en schaalbare service, biedt Force.com ontwikkelaars de mogelijkheid ideeën snel om te zetten in bedrijfsresultaten. Force.com Platform-as-a-Service is een volledige oplossing om bedrijfsapplicaties te bouwen, zoals definitie van on-demand databases, een workflow engine om samenwerking tussen gebruikers te definiëren, de Apex Code-programmeertaal voor complexe logica, de Force.com Web Services API voor mash-ups en integratie met andere applicaties en Visualforce om elke User-Interface te bouwen.

Development-as-a-Service - productiviteitsverbetering door Force.com
Development-as-a-Service verhoogt de productiviteit van ontwikkelaars door hen te ondersteunen in de complete lifecycle van PaaS applicatie-ontwikkeling. Ontwikkelaars krijgen nu beschikking over API's voor ontwikkel- en testomgevingen en de mogelijkheid om te integreren met source management systemen.

Force.com Development-as-a-Service biedt:

- Force.com Metadata API - Net zoals de bestaande Force.com API toegang biedt tot de gegevens in Force.com-applicaties, zo kan de nieuwe Force.com Metadata API gebruikt worden om code en metadata van diezelfde applicaties te creëren en beheersen. De Force.com Metadata API kan gebruikt worden om te integreren met tools in de ontwikkelomgeving op een gelijksoortige manier als de Force.com API gebruikt kan worden voor integratie met andere informatiesystemen in de productieomgeving.

- Force.com IDE - Force.com IDE is 's werelds eerste IDE voor Platform-as-a-Service. Force.com IDE is gebouwd op Eclipse en ondersteunt alle standaard ontwikkeltaken, zoals project views, HTML-compositie en programma editing met foutopsporing. Ontwikkelaars hebben hiermee een krachtige en vertrouwde omgeving in handen om Force.com-applicaties te bouwen.

- Force.com Sandbox - Force.com Sandbox biedt een separate on-demand applicatie-omgeving voor ontwikkeling, test en training. Het clonen van een compleet ontwikkelproject kan met één druk op de knop, waarbij een exacte kopie van ontwikkelprojecten wordt gemaakt met daarin alle gegevens en aanpassingen. De Force.com Sandbox biedt een omgeving waarin nieuwe aanpassingen en integraties getest kunnen worden.

- Force.com Code Share - Met het nieuwe Force.com Code Share kunnen ontwikkelaars wereldwijd samenwerken bij het ontwikkelen, testen en in productie brengen van hun PaaS-applicaties. Met Code Share kunnen ontwikkelaars hun Force.com-applicaties in source control plaatsen en deze applicaties beschikbaar maken in hun Force.com Sandbox of in de productieomgeving. Door de verbinding met internet open source communities, zoals project hosting op Google Code (http://code.google.com/hosting), stelt Code Share ontwikkelaars overal ter wereld in staat samen te werken in het creëren van Force.com-applicaties.

Beschikbaarheid
Force.com Metadata API, Force IDE en Force.com Code Share zijn gratis beschikbaar als preview-versie voor ontwikkelaars via http://developer.force.com. Force.com Sandbox is onderdeel van de Unlimited Editie en is tegen betaling beschikbaar met andere edities. Klanten die salesforce.com-applicaties aanschaffen dienen hun aankoopbeslissing te baseren op de functies die momenteel beschikbaar zijn.

Force.com-platform en AppExchange
Force.com vernieuwt het ontwikkelen, implementeren en distribueren van bedrijfsapplicaties met Platform-as-a-Service. Ontwikkelaars, klanten en partners kunnen Force.com gebruiken om eenvoudig een nieuwe generatie on-demand applicaties te ontwikkelen en wereldwijd aan te bieden. Force.com maakt het mogelijk om applicaties eenvoudig te delen en te installeren via salesforce.com's AppExchange-marktplaats. Hierdoor worden alle innovaties van Force.com beschikbaar voor de gehele on-demand gemeenschap.

AppExchange breidt zich continu uit, met duizenden nieuwe klanten die op hun beurt duizenden nieuwe applicaties installeren. Klanten kunnen snel en eenvoudig Salesforce uitbreiden met aanvullende on-demand bedrijfsapplicaties die verkrijgbaar zijn via AppExchange: http://www.salesforce.com/appexchange.

Info over salesforce.com

Salesforce.com is wereldwijd de grootste leverancier customer relationship management (CRM) software. Ga voor meer informatie over salesforce.com (NYSE: CRM) naar www.salesforce.com/nl of volg ons op Twitter via @SalesforceNL.

Nog niet uitgebrachte diensten of functionaliteiten, waar naar verwezen wordt in deze of in andere persberichten of openbare uitingen, zijn momenteel niet beschikbaar en kunnen later dan gepland geleverd worden of komen wellicht helemaal niet beschikbaar. Klanten die salesforce.com applicaties aanschaffen, moeten hun aankoopbeslissingen baseren op functionaliteiten die momenteel beschikbaar zijn. Salesforce.com heeft haar hoofdkantoor in San Francisco, beschikt over kantoren in Europa en Azië en handelt op de New York Stock Exchange onder de afkorting “CRM”. Bezoek voor meer informatie http://www.salesforce.com/nl.