Salesforce.com introduceert nieuwe Force.com toolkit voor Adobe AIR en Flex

ontwikkelaars kunnen vanaf nu gebruik maken van de kracht van Adobe AIR en Adobe Flex bij het ontwikkelen van Platform-as-a-Service-applicaties

Utrecht, 14 februari 2008 - Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van Software-as-a-Service (SaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS), kondigt de beschikbaarheid van Force.com toolkit voor Adobe® AIR™ en Flex aan. Deze nieuwe set van ontwikkeltools en services waarmee rich internet applications (RIA's) op salesforce.com's Platform-as-a-Service kunnen worden ontwikkeld is gratis beschikbaar op http://developer.force.com. De toolkit helpt ontwikkelaars nieuwe RIA's te creëren die de mogelijkheden van Adobe AIR-technologie, waaronder Adobe Flex® 3, Adobe Flash® Player en Adobe AIR-software, afstemt met de mogelijkheden die Force.com biedt. Ontwikkelaars kunnen ook met Adobe Flex gebouwde applicaties op de AppExchange plaatsen, waardoor deze meteen beschikbaar zijn voor ontwikkelaars en klanten van salesforce.com.

De nieuwe Force.com toolkit voor Adobe AIR en Flex brengt de kracht van Platform-as-a-Service naar Adobe RIA -technologie. Met de toolkit hebben Flex- ontwikkelaars nu direct toegang tot de Force.com webdiensten API, waarmee gemakkelijk nieuwe gebruikerservaringen en webapplicaties gecreëerd kunnen worden die direct gekoppeld zijn aan Force.com's database, logica en workflow-mogelijkheden. Bij het gebruiken van de Adobe AIR-component uit de toolkit, kan informatie van Force.com automatisch offline beschikbaar gemaakt worden. Hierdoor kunnen ontwikkelaars hun Force.com-applicaties met Adobe AIR uitbreiden om zo de real-time, dynamische mogelijkheden van het web te verenigen met de computing power en dataverwerkingsmogelijkheden van de desktop.

"De nieuwe generatie platformen en tools van bedrijven zoals salesforce.com en Adobe luidt een nieuw tijdperk in van applicatieontwikkeling", aldus Adam Gross, vice president platform marketing van salesforce.com. "Nu hebben Flex- en andere webontwikkelaars die zich bezighouden met Adobe AIR volledige toegang tot Force.com. De mogelijkheden van RIA's die al eerder werden getoond in het consumentenweb kunnen nu eenvoudig verenigd worden met de zakelijke voordelen van cloud computing. De mogelijkheden voor ontwikkelaars om krachtige bedrijfsapplicaties te bouwen zijn nooit beter geweest dan nu."

"Adobe RIA-technologie en Force.com is een krachtige combinatie", aldus Michele Turner, vice president product marketing en product management bij Adobe. "Het combineren van het technologieplatform voor RIA's met het on-demand applicatieplatform maakt het mogelijk om effectievere applicaties met minder inspanning te creëren. We gaan een tijdperk in waarin ontwikkelaars daadwerkelijk rijke bedrijfsapplicaties on-demand kunnen aanbieden, zowel met Adobe Flash Player als direct op de desktop met Adobe AIR."

De nieuwe toolkit is een aanvulling op het aanbod van salesforce.com. Bedrijven kunnen nu on-demand applicaties creëren, inzetten en verkopen. De toolkit omvat developer.force.com, salesforce.com's community van meer dan 70,000 ontwikkelaars op http://developer.force.com, het Force.com platform om applicaties te creëren en de AppExchange waarmee partners salesforce.com-klanten kunnen bereiken.

Force.com-platform en AppExchange
Force.com (http://www.force.com) vernieuwt het ontwikkelen, implementeren en distribueren van bedrijfsapplicaties met Platform-as-a-Service. Ontwikkelaars, klanten en partners kunnen Force.com gebruiken om eenvoudig een nieuwe generatie on-demand applicaties te ontwikkelen en wereldwijd aan te bieden. Force.com maakt het mogelijk om applicaties eenvoudig te delen en te installeren via salesforce.com's AppExchange-marktplaats. Hierdoor worden alle innovaties van Force.com beschikbaar voor de gehele on-demand gemeenschap.

AppExchange breidt zich continu uit, met duizenden nieuwe klanten die op hun beurt duizenden nieuwe applicaties installeren. Klanten kunnen snel en eenvoudig Salesforce uitbreiden met aanvullende on-demand bedrijfsapplicaties die verkrijgbaar zijn via AppExchange: http://www.salesforce.com/appexchange.

Info over salesforce.com

Salesforce.com is wereldwijd de grootste leverancier customer relationship management (CRM) software. Ga voor meer informatie over salesforce.com (NYSE: CRM) naar www.salesforce.com/nl of volg ons op Twitter via @SalesforceNL.

Nog niet uitgebrachte diensten of functionaliteiten, waar naar verwezen wordt in deze of in andere persberichten of openbare uitingen, zijn momenteel niet beschikbaar en kunnen later dan gepland geleverd worden of komen wellicht helemaal niet beschikbaar. Klanten die salesforce.com applicaties aanschaffen, moeten hun aankoopbeslissingen baseren op functionaliteiten die momenteel beschikbaar zijn. Salesforce.com heeft haar hoofdkantoor in San Francisco, beschikt over kantoren in Europa en Azië en handelt op de New York Stock Exchange onder de afkorting “CRM”. Bezoek voor meer informatie http://www.salesforce.com/nl.