Salesforce Chatter nu voor iedereen beschikbaar

Salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, kondigt aan dat Salesforce Chatter nu voor alle 77.300 klanten beschikbaar is. Chatter is ‘s werelds eerste cloudgebaseerde zakelijke social collaboration-applicatie en platform en biedt gebruikers wereldwijd een nieuwe manier om samen te werken. De komst van Chatter biedt partners en ontwikkelaars nieuwe mogelijkheden om commerciële successen te realiseren met Cloud 2-applicaties. Bovendien biedt salesforce.com klanten een nieuwe Chatter-only-licentie voor de uitbreiding van de zakelijke social network-tool binnen de hele organisatie.

Salesforce Chatter is een social, mobiele, real-time applicatie van Cloud 2. Werknemers kunnen deze gebruiken om de samenwerking binnen de organisatie te verbeteren. De applicatie maakt gebruik van social features die we kennen van Facebook, Google en Twitter, zoals status-updates en real-time feeds. Chatter tilt hiermee de productiviteit van organisaties naar een hoger niveau. De social collaboration-technologie zorgt er niet alleen voor dat werknemers kunnen samenwerken in documenten, ze kunnen ook collega’s, bedrijfsprocessen en bedrijfsgegevens volgen via feeds.

In februari 2010 kwam de betaversie van Chatter beschikbaar voor honderd klanten van salesforce.com. Na lovende reviews en een toenemende vraag werd het gebruik van Chatter uitgebreid naar vijfduizend klanten. Met Chatter krijgen werknemers en teams direct inzicht in programma’s, projecten, mensen, klanten, cases, documenten en bedrijfsgegevens. Dit alles gebeurt via push wat de sociale intelligentie verhoogt.

“Wij gebruiken Chatter bij Seesmic voor de samenwerking rondom business development”, zegt Loic Le Meur, oprichter en CEO bij Seesmic. “We zijn zo verslaafd aan de productiviteit en het real-time inzicht waarover we door Chatter beschikken dat we het willen integreren in onze Seesmic Desktop en andere producten die gepland staan voor dit jaar. Chatter zorgt voor een belangrijke revolutie in het managen van een organisatie.”

“Salesforce Chatter is de spannendste ontwikkeling waar ik in mijn carrière aan heb gewerkt”, zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO bij salesforce.com. “De introductie van Chatter is een belangrijk moment en benadrukt de komst van Cloud 2.”

Alle 77.300 klanten van salesforce.com beschikken nu over social collaboration met Cloud 2

Organisaties maken de overstap naar Cloud 2, de next generation van zakelijke cloud computing. Het fundament van Cloud 2 ligt bij netwerksites zoals Facebook, Google en Twitter. Deze netwerksites worden dagelijks gebruikt om in contact te blijven met mensen en op de hoogte te blijven van wat ze belangrijk vinden in hun vrije tijd. Door Chatter kunnen medewerkers de mogelijkheden van Cloud 2 benutten binnen hun organisatie. Het biedt hen dezelfde snelheid en productiviteit als de bekende consumentenapplicaties, maar dan in een veilige omgeving en met de betrouwbaarheid en schaalbaarheid die organisaties nodig hebben.

Negentig procent van alle gebruikers van de betaversie raden het gebruik van Chatter aan

Klanten van salesforce.com die gebruik maakten van de betaversie van Chatter rapporteerden een enorme stijging in productiviteit. Negentig procent van de deelnemers geeft aan dat ze Chatter zouden aanbevelen aan anderen. Bovendien rapporteerden deze klanten een toename van 27 procent in collaboration en 22 procent verbetering in productiviteit door Chatter.

Chatter biedt partners en ontwikkelaars van salesforce.com nieuwe mogelijkheden

Met de komst van Chatter is een nieuwe markt ontstaan voor partners en ontwikkelaars. Chatter is gebouwd op het Force.com-platform en biedt partners en ontwikkelaars de mogelijkheid om te vernieuwen met zakelijke social applicaties om zo commerciële successen te behalen in deze nieuwe markt. Meer dan 1.300 partners van salesforce.com en 250.000 Force.com-ontwikkelaars kunnen zich nu aansluiten bij de voorloper op het gebied van de social enterprise. Alle meer dan 160.000 op maat gemaakte Force.com-applicaties worden door de Chatter-mogelijkheden social en real-time. Daarnaast worden deze applicaties ook toegankelijk voor mobiele apparaten zoals de iPad en iPhone. Force.com-ontwikkelaars kunnen samenwerkingsapplicaties bouwen door features zoals status updates, profielen en real-time feeds toe te voegen aan hun op maat gemaakte cloud-applicaties.

Nieuwe Chatter-only licentie
Salesforce.com introduceert tevens een nieuwe Chatter-only licentie. Deze licentie ondersteunt alle gewenste medewerkers met zakelijke collaboration-mogelijkheden, zoals:
• Profielen
• Status updates
• Real-time feeds
• Delen van content en bestanden
• Starten van groepen
• Ideas
• Read-only toegang tot accounts en contactpersonen
• Toegang tot Force.com, het zakelijke cloud computing-platform

Prijzen en beschikbaarheid van Salesforce Chatter
• Salesforce Chatter is nu gratis beschikbaar voor organisaties die gebruikmaken van betaalde gebruikerslicenties van Salesforce CRM en Force.com .
• Chatter-only gebruikerslicenties zijn beschikbaar voor klanten die kiezen voor de Professional Edition, Enterprise Edition of Unlimited Edition voor 15 Euro per maand, per gebruiker.

Relevante links:
• Voor klanten van salesforce.com, bezoek www.salesforce.com/nl/chatter/getstarted voor handleidingen, FAQ’s en tutorials over het gebruik van Chatter binnen de organisatie
• Voor Force.com-ontwikkelaars, om meer te leren over het bouwen van Cloud 2-applicaties en het toevoegen van social mogelijkheden aan bestaande Force.com-applicaties, ga naar developer.force.com/chatter
• Voor potentiële klanten: probeer Salesforce gratis via www.salesforce.com/nl
• Voor ChatterExchange apps: bezoek AppExchange 2 www.salesforce.com/appexchange2
• Volg ontwikkelingen over Chatter via Facebook op: www.facebook.com/SalesforceChatter
• Volg @salesforce via Twitter en discussieer mee met #Chatter
• Leer meer over Cloud 2 en bekijk de volgende video: www.salesforce.com/video/events.jsp?t=Cloud_2_Launch_Part_1__Marc_Benioffs_Industry_Vision&v=xYs67Xgoq78