Salesforce.com och Google lanserar produktivitetssvit på Internet för företag - Salesforce for Google Apps

Salesforce.com och Google fördjupar sitt globala strategiska samarbete och lanserar gemensamma produkten Salesforce for Google Apps som ger företag tillgång till en kombination av produktivitetssviten Google Apps och CRM-applikationer från Salesforce. Lan

Stockholm, den 14 april 2008 – Software-as-a-Service och Platform-as-a-Service leverantören Salesforce.com och Google fördjupar sitt globala samarbete med deras andra gemensamma produkt: Salesforce for Google Apps, som ger företag tillgång till en kombination av produktivitetssviten Google Apps och CRM-applikationer från Salesforce. Kombinationen gör det möjligt för företag att kommunicera och samarbeta utan behov av hårdvara eller nerladdad mjukvara som måste installeras och underhållas.

Integrationen mellan de båda företagens applikationer möjliggörs av Salesforce.coms plattform Force.com och Googles öppna API:er vilket öppnar upp ytterligare utvecklingsmöjligheter för både partners och utvecklare.

– Google och Salesforce.com har alltid haft liknande modeller och filosofier om hur Internet möjliggör innovativa affärer. Salesforce.com var en pionjär i Software-as-a-Service och ett år sedan gick vi samman för att ta fördelarna med ”cloud computing”* till alla typer av företag. Tillsammans gör vi fler applikationer och tjänster tillgängliga online så att kunder snarare kan fokusera på att bygga sin kärnverksamhet än de applikationer som används för att stödja den, säger Eric Schmidt, vd på Google.

- Salesforce.com tycker det är spännande att nu kunna erbjuda Google Apps integrerat i våra Salesforce-applikationer och Force.com Platform-as-a-Service till miljontals företag som söker efter ett sätt att hantera hela sitt kontor i ”molnet”. Kombinationen av våra ledande CRM-applikationer och Googles applikationer för affärsproduktivitet påskyndar omställningen av branschen till så kallad ”cloud computing”. Slutet för mjukvara är här nu, säger Marc Benioff, vd för salesforce.com

* Cloud Computing syftar på ett stort antal ihopkopplade servrar som kan vara spridda över ett större område men fungerar ihop, så kallade moln av servrar. De erbjuder en stor sammanlagd processorkraft och används för att sköta Internetbaserade program samt för att lagra stora datamängder.

Nyheterna i det fördjupade samarbetet är:

? Salesforce for Google Apps
Salesforce for Google Apps är en samling enkla men kraftfulla applikationer för bland annat affärsverktyg som e-post, kalendrar, textdokument och CRM-verktyg som sälj, marknad och support. Med Salesforce for Google Apps kan företag arbeta online utan kostnaden och komplexiteten av en infrastruktur med hårdvara och mjukvara.
o S alesforce and GmailTM – Företag kan nu enkelt skicka, ta emot och lagra e-postkommunikation och få en komplett översikt av sin kundkommunikation vilket medför bättre säljprocesser och kundnöjdhet.
o Salesforce and Google DocsTM – Med Salesforce and Google Docs kan företag skapa, hantera och dela Google Documents, Google Spreadsheets och Google Presentations inom säljorganisationen, marknadsavdelningen eller supportgrupper för bättre samarbete i realtid.
o Salesforce and Google Talk™ - Direktkommunikation med kunder och medarbetare med möjlighet att bifoga samtal gjorda i Google Talk till en kunds eller ett prospekts historik vilket lagras i Salesforce-applikationer.
o Salesforce and Google Calendar™ – Med applikationen kan säljaktiviteter och marknadskampanjer exponeras på ett helt nytt sätt. Applikationen har byggts av Appirio och är ett exempel på en ny kategori av tilläggsprogram från partners till Salesforce for Google Apps.

? Nya utvecklingsmöjligheter - Force.com och Google Platform
Genom samarbetet tillhandahåller Salesforce.com och Google världens största plattform för så kallad ”cloud computing*” som kan användas för att bygga och köra applikationer. Plattformen Force.com, som erbjuds som tjänst (Platform-as-a-Service), innehåller ett komplett utbud av funktioner för utveckling av affärsapplikationer. Googles API:er möjliggör för utvecklare att integrera dessa applikationer i Google Apps.
o Företagen Appirio och Astadia är först ut med att utnyttja de utvecklingsmöjligheter som nu görs möjliga genom samarbetet. De båda företagen har utvecklat ett antal applikationer som förbättrar Salesforce for Google Apps. De färdiga applikationerna finns att hitta på Salesforce AppExchange, under nya kategorin Google Apps: http://www.salesforce.com/appexchange/

Pris och tillgänglighet
Salesforce for Google Apps finns tillgängligt idag för Salesforce.coms kunder världen över helt utan kostnad.

Salesforce kommer även att erbjuda Salesforce for Google Apps Supported, ett paket som innehåller fler funktioner och utökad support, för $10 per användare och månad. Paketet ska finnas tillgängligt till sommaren 2008. För mer information och bilder besök www.salesforce.com/eu/googleapps/

About Google Inc.
Google's innovative search technologies connect millions of people around the world with information every day. Founded in 1998 by Stanford Ph.D. students Larry Page and Sergey Brin, Google today is a top web property in all major global markets. Google's targeted advertising program provides businesses of all sizes with measurable results, while enhancing the overall web experience for users. Google is headquartered in Silicon Valley with offices throughout the Americas, Europe and Asia. For more information, visit www.google.com.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333