Salesforce.com ökar takten i EMEA

London den 7 maj 2008 - Salesforce.com meddelade idag, på användarkonferensen Dreamforce Europe, att rekordmånga kunder och partners använder företagets Software-as-a-Service (SaaS)-applikationer och Internetbaserade plattform för att utveckla applikationer, Force.com.

Salesforce.com har idag 7000 kunder och 140 000 användare i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), där danska DSV och finska Wärtsilä är några av företagets nya nordiska kunder. Dessutom har en mängd olika mjukvaruleverantörer lanserat fler än 120 applikationer på AppExchange, salesforce.coms marknadsplats för SaaS-applikationer.

Enligt Gartner kommer SaaS att växa med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 22.1 % till 2011 för mjukvaruapplikationer till företagsmarknaden, vilket är mer än dubbelt så snabbt som tillväxttakten för hela marknaden av mjukvara till företag. Salesforce.com har under en längre tid växt snabbare än marknaden och i företagets senaste kvartalsrapport visade de upp en 70 % ökning av intäkterna.

– Vi har tusentals kunder i EMEA som valt att använda SaaS och PaaS (Platform as a Service) från salesforce.com. Våra marknadsledande CRM-applikationer, plattformen Force.com och marknadsplatsen AppExchange möjliggör en strategi som bygger på framgång ”on demand” för våra kunder, utvecklare och partners, säger Marc Benioff, ordförande och vd på salesforce.com.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333