Bygg specialanpassade användargränssnitt på webben med Salesforce plattform

Stockholm, den 12 maj 2008 – Till sommaren släpps Summer08, den nya versionen av Salesforce.coms internetbaserade tjänster Software-as-a-Service och Platform-as-a-Service. Företaget gör då även utvecklingsverktyget Visualforce tillgängligt för samtliga kunder. Visualforce är en del av Salesforce plattform Force.com.

Visualforce – användargränssnitt-som-tjänst
Visualforce gör det möjligt för företag och organisationer att bygga specialanpassade användargränssnitt till applikationer som utvecklats på salesforce.coms plattform Force.com. Dessa gränssnitt kan sedan göras tillgängliga i flera olika typer av enheter som är kopplade till en applikation. Fler än 4000 utvecklare har redan byggt 11 000 specialanpassade användargränssnitt i testversionen av Visualforce.

Visualforce Components
En nyhet i den version av Visualforce som nu lanseras är Visualforce Components, en samling byggklossar som baseras på salesforce.coms befintliga användargränssnitt. Med byggklossarna kan utvecklare enkelt bygga specialanpassade användargränssnitt. Visualforce Components möjliggör även för utvecklare att återanvända byggklossar som använts till andra applikationers användargränssnitt eller integrera och använda komponenter från en tredjeparts applikation.

Tillgänglighet
Visualforce och Visualforce Components kommer att finnas tillgängliga i samtliga Salesforce-versioner i samband med lanseringen av Summer 08, som lanseras i juni 2008.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333