Salesforce.com utsedd till en av de tio mest inflytelserika teknikleverantörerna

Stockholm, den 9 juni 2008 – Software-as-Service och Platform-as-a-Service leverantören Salesforce.com har utsetts till den en av de tio mest inflytelserika teknikleverantörerna i rapporten The Annual State of the Market Report från undersökningsföretaget Aberdeen Group. Rapporten utvärderar och rankar de 100 organisationer som anses vara bäst på att leverera mervärde till näringslivet. 5 000 beslutsfattare i näringslivet deltog i den undersökning som ligger till grund för rapporten. Salesforce.com är rankad åtta på listan som toppas av några av IT- och teknikbranschens tungviktare som Cisco, Dell, EMC, HP, IBM, Microsoft, Oracle, SAP och Sun Microsystems.

– För bara några år sedan var vårt motto ”The End of Software” en djärv förutsägelse, nu är det en rimlig beskrivning av marknaden. Att bli omnämnd i denna grupp av marknadsledare är ytterligare bevis för SaaS-marknadens snabba tillväxt, säger Marc Benioff, vd på Salesforce.com.

Ägarekostnad viktigast vid val av teknik
Utöver att ranka leverantörerna så identifierar rapporten trender som berör beslutsfattande och prioriteringar för teknikinvesteringar. Det viktigaste kriteriet för val av teknik är, enligt de svarande i undersökningen, den totala ägande kostnaden (TCO, Total Cost of Ownership) som fick 43% av rösterna. Produktfunktionalitet följer med 42%, sedan leverantörsstabilitet 24%, marknadsspecifik kunskap och erfarenhet 24%, branschexpertis 22% och till sist rykte med 21% av rösterna. Både medelstora och stora organisationer rankade applikationsinvesteringar som CRM, ERP, och SCM som deras viktigaste prioritet.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333