Salesforce.com levererar ny verktygslåda för Googles öppna API:er

Stockholm, den 8 augusti 2008 – Software-as-a-Service (SaaS) och Platform-as-a-Service (PaaS) leverantören Salesforce.com har utökat sitt globala samarbete med Google. Salesforce.com har lanserat Force.com Toolkit for Google Data APIs. En ny verktygslåda, helt gratis, innehållandes verktyg och tjänster som gör det möjligt för utvecklare att utnyttja Google Data APIs, en uppsättning standardiserade API:er för att kunna interagera med data i Googles tjänster. Verktygslådan hjälper utvecklare att föra samman data och innehåll i Google Apps med funktionalitet för databaser, logik och arbetsflöden i Force.com. Force.com Platform-as-a-Service och Googles öppna API:er skapar nya möjligheter för partners och utvecklare att bygga kraftfulla nya affärsapplikationer som helt och hållet levereras via datamolnet.

– Google och Salesforce.com delar en vision om att göra molnet tillgängligt för alla utvecklare. Vårt arbete med Salesforce.com kommer att bidra till att datamoln blir mer tillgängliga och kraftfullare för utvecklare, vilket resulterar i bättre webbapplikationer och upplevelser, säger Vic Gundotra, vice president, engineering, Google.

– Att föra samman Google och Salesforce.coms plattformar möjliggör för utveckling av nya kraftfulla applikationer som helt och hållet utvecklats i molnet. Utvecklare kan nu dra fördel av den näst intill obegränsade kraften och infrastrukturen hos flera datamolnsarkitekturer från Google och Salesforce.com för att kunna bygga nästa generations affärsapplikationer, säger Marc Benioff, vd för Salesforce.com.

Force.com Toolkit for Google Data APIs kan kostnadsfritt laddas ner från http://developer.force.com/ eller http://code.google.com/p/apex-google-data/.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333