Salesforce.com storsatsar på support - köper kunskapshanteringsföretaget InStranet

Stockholm, den 21 augusti 2008 – SaaS, Software-as-a-Service och PaaS, Platform-as-a-Service-företaget Salesforce.com meddelar att de köper InStranet, en leverantör av kunskapshanteringsteknik för kundtjänster (Call Centers) som riktas mot konsumenter. Salesforce.com köp av InStranet avslutades den 4 augusti 2008, köpeskillingen uppgick till 31.5 miljoner dollar. Med den nya tekniken och de cirka 350 000 kundtjänstrepresentanter världen över som använder den, kan Salesforce skapa ytterligare momentum för Salesforce CRM Customer Service & Support på den växande marknaden för kundtjänst och support. En marknad som i dagsläget är värd cirka 3.4 miljarder dollar enligt Gartner*.
* Gartner, Market Trends: CRM Software, Worldwide, 2007-2012, March 31, 2008

Tekniken
Köpet innebär att InStranets teknik integreras i Salesforce kundtjänst- och kundportalapplikationer som går under namnet Salesforce CRM Customer Service & Support. Den patenterade tekniken från InStranet heter Dimension och underlättar för kunder att snabbt få svar på frågor kring kundtjänstärenden, via telefon och webben. Tekniken innebär att kundens förutsättningar, som produkter och geografisk placering, läggs till i företagets kunskapsbas och gör att rätt lösning till ett problem snabbt kan identifieras. Samtidigt sorteras irrelevanta sökresultat bort. Detta underlättar för personal i kundtjänster som snabbt kan ge rätt svar på kundens frågor. Det innebär också att upplevelsen för användare av webbaserade självbetjäningsportaler för kundsupport förbättras vilket leder till färre samtal till företagens kundtjänster, något som sparar både tid och pengar.

– Jag välkomnar teamet på InStranet till salesforce.com. Vi är glada över att kunna lägga till den här enastående tekniken till vår Force.com plattform och våra SaaS-applikationer. Den kommer inte bara förbättra vårt supporterbjudande till våra kunder och därmed främja deras framgångar, den kommer även kraftigt öka vår tillväxt i kundtjänstsegmentet, säger Marc Benioff, vd på salesforce.com.

– Uppköpet ger Salesforce CRM Customer Service & Support tillgång till unik teknik som möter hantering av organisationers kunskapsbaser på ett bättre sätt. Tidpunkten för detta är helt rätt, företag efterfrågar ett bättre sätt att organisera företagets kunskap så att det främjar kunderna. Det här uppköpet kommer att hjälpa salesforce.com att differentiera sig från konkurrenterna, säger Sheryl Kingstone på Enterprise Research at Yankee Group.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333