Salesforce.com släpper sociala nätverk för företag i betaversion

Salesforce Chatter rullas även ut i mobiltelefoner som iPhone och BlackBerry.

Stockholm, den 19 februari 2010 – Cloud Computing-företaget Salesforce.com släpper Salesforce Chatter i sluten betaversion för ett hundratal kunder. Salesforce Chatter är en molntjänst för samarbete i företag och organisationer. Den bygger på tanken bakom populära sociala nätverk som Twitter och Facebook och möjliggör för företag att samarbeta och kommunicera i realtid i ett säkert socialt nätverk för den egna verksamheten. Till skillnad från sociala nätverk för konsumenter så kan Salesforce Chatter också integreras med andra IT-system som till exempel kundvård och kundtjänstlösningar. De affärskritiska IT-systemen blir ”sociala” och kan meddela andra användare vad som händer i just det systemet. I samband med att betaversionen släpps rullas tjänsten också ut i mobiltelefoner som iPhone och BlackBerry, vilket innebär att medarbetarna kan ha ständig koll på de saker som sker i bolaget och som berör dem.

Demo av Chatter: http://www.youtube.com/watch?v=puydh-ey_2k&feature=PlayList&p=655981B6FFD1CD04&index=0

Med Salesforce Chatter blir IT-systemen ”sociala”

Traditionella verktyg otillräckliga
Företag och organisationer har problem med att hålla koll på allt som händer i verksamheten och viktig kunskap och information kan gå förlorad på grund av att traditionella samarbetsverktyg kräver för stor insats av användarna. Med molntjänsten Chatter kan företagen bryta sig fria från de kostnader och den komplexitet traditionell mjukvara, som till exempel SharePoint och Lotus Notes, inneburit. Tjänsten är enkel att använda och levererar relevant information till användarna beroende på vilka medarbetare, dokument, applikationer och system de valt att följa.

Salesforce Chatter lanseras också som utvecklingsplattform för att bygga sociala nätverksapplikationer. Utvecklare kan även integrera den nya Chatter-tjänsten i de 135 000 befintliga applikationer som byggts på Salesforce plattform Force.com.

Salesforce Chatter planeras att släppas under 2010. Tjänsten kommer att ingå kostnadsfritt i alla nuvarande kommersiella versioner av Salesforce CRM. Utvecklingsplattformen kommer att ingår i alla kommersiella versioner av plattformen Force.com. En separat prenumeration på tjänsten Salesforce Chatter kommer att kosta från 500 kronor per månad. Då ingår även Salesforce Content och Force.com.

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333