Salesforce lanserar marknadsplats för sociala nätverk

Bygg egna sociala nätverk i molnet – och sälj dem på marknadsplatsen ChatterExchange

Stockholm, den 14 april 2010 – Cloud Computing-företaget salesforce.com släpper ChatterExchange,
en marknadsplats för sociala nätverk. ChatterExchange är en del av AppExhange 2, en marknadsplats för nästa generations cloud-applikationer. Det finns idag cirka 150 000 applikationer på AppExchange.

Det som symboliserar nästa generations Cloud-applikationer är att de är sociala, vilket innebär att de möjliggör samarbete i realtid och levereras till användaren via mobila enheter. Det kan jämföras med den första vågen av cloud computing som handlade om att dra nytta av de senaste informationsteknikerna till låga kostnader, snabbt och enkelt genom persondatorer.

Bygg egna sociala nätverk – och sälj dem på ChatterExchange
Salesforce sociala nätverksapplikation Chatter, som släpps under året, består av en rad olika komponenter som till exempel profiler, statusuppdateringar och realtidsflöden. Med den nya sociala nätverksapplikationen blir inte bara medarbetarna sociala utan även verksamhetens system som kan integreras med Chatter. Eftersom Chatter baseras på Salesforce utvecklingsplattform Force.com kan utvecklare och partners använda dessa komponenter till att bygga egna sociala nätverksapplikationer. Dessa nya sociala nätverk kan sedan säljas vidare via ChatterExchange till slutkunder.

Cloud-applikationer blir sociala
Redan från start finns det en mängd olika Cloud- applikationer, byggda på Force.com, tillgängliga på ChatterExchange som kan integreras mot Chatter-baserade sociala nätverk. Sedan finns det även en uppsjö tilläggsfunktioner på ChatterExchange som kan användas för att bygga ut befintliga Chatter-applikationer.

Kundtjänsten integreras med sociala nätverk
Salesforce Chatter betatestas idag av utvalda kunder. Nu kommer ytterligare 250 företag som använder Salesforce kundtjänstlösning Service Cloud att betatesta Chatter. Kundtjänstlösningen Service Cloud är integrerad med Chatter och kundtjänstmedarbetare kan till exempel hålla reda på viktiga statusuppdateringar kring kunder via Chatter. De kan även snabbt identifiera experter i organisationen som kan hjälpa till att lösa kundernas problem och samarbeta med dessa, allt via kundtjänstlösningen Service Cloud med integration mot Chatter.

För mer information vänligen besök: http://www.salesforce.com/chatter
Följ salesforce.com på Twitter@salesforce

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333