PRESS AND NEWS

Salesforce.com introduceert Chatter Free

Salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, introduceert Chatter Free, een gratis nieuwe versie van Salesforce Chatter. Door gebruik te maken van het social invitation-model dat bekend is geworden door Facebook, kan nu iedere Salesforce-gebruiker collega’s uitnodigen samen te werken binnen Salesforce Chatter. Chatter Free gaat de adoptie van social collaboration binnen de gehele organisatie versnellen.

Chatter is de eerste zakelijke collaboration-applicatie en -platform binnen de markt. Chatter maakt gebruik van social features die bekend zijn van Facebook en Twitter, zoals profielen, status updates en real-time feeds. Met Chatter kunnen medewerkers documenten, mensen, bedrijfsprocessen en applicatiegegevens ‘volgen’. Dit resulteert in een nieuw productiviteitsniveau dat afdelingen en organisationele grenzen overschrijdt.

Chatter is het meest recente voorbeeld van de overgang naar Cloud 2, de volgende generatie van zakelijke cloud computing die social, mobiel en real- time is. Cloud 2 is begonnen met consumenten social networking websites, zoals Facebook en Twitter. Mensen maken dagelijks gebruik van deze websites om met elkaar in contact te blijven over zaken die zij privé het belangrijkst vinden. Vóór Chatter konden bedrijven geen gebruik maken van Cloud 2-mogelijkheden binnen hun organisatie. Nu kunnen alle, meer dan, 87.200 klanten van salesforce.com gebruik maken van dezelfde snelheid die herkenbaar is voor deze consumentenapplicaties, samen met het vertrouwen, de veiligheid en schaalbaarheid die de organisatie vereist. Met Chatter kunnen bedrijven voordeel halen uit de grote productiviteitswinst die zakelijke social collaboration met zich meebrengt.

Overweldigende reacties op Salesforce Chatter vanuit de markt
Chatter is sinds vijf maanden beschikbaar en sindsdien door meer dan 60.000 bedrijven ingezet, waaronder Caesars Entertainment Corporation, Kelly Services en Pandora. De baanbrekende technologie heeft er ook voor gezorgd dat salesforce.com zich buiten sales-organisaties kan uitbreiden en een nieuw soort collaboration aan medewerkers binnen de organisatie kan bieden. Bedrijven als Dell en Reed Exhibitions hebben Chatter inmiddels organisatiebreed uitgerold.

Chatter Free: social collaboration voor alle medewerkers
Met Chatter Free kunnen organisaties de social collaboration-technologie uitbreiden naar alle medewerkers binnen de organisatie. Chatter Free biedt bedrijfsbrede social collaboration-mogelijkheden, waaronder:
- Profielen
- Status updates
- Real-time feeds
- Bestanden delen
- Groepen
- Filters
- Uitnodigingen
- Chatter Mobile
- Chatter Desktop

Chatter Free sluit zich aan bij het bestaande Chatter-aanbod, inclusief Salesforce Chatter en Chatter Plus. Salesforce Chatter zorgt ervoor dat bestaande salesforce.com licentiehouders gebruik kunnen maken van de volledige social collaboration-technologie. Bedrijven die dit willen uitbreiden naar meerdere medewerkers kunnen gebruik maken van Chatter Plus. Met Chatter Plus kunnen gebruikers samenwerken aan bedrijfsdata door belangrijke informatie te ‘volgen’, zoals klanten, cases en bedrijfsprocessen. Wanneer bedrijven niet-salesforce.com-gebruikers willen uitrusten met uitgebreidere social collaboration-mogelijkheden, zoals de mogelijkheid tot het volgen van accounts, contacten, dashboards, rapporten, kalenders, activiteiten of gebruik maken van custom-objecten en de Chatter API, moeten ze kijken naar Chatter Plus.

Chatter Free: gebaseerd op Facebook-achtige social invitation
Met Chatter Free maakt salesforce.com gebruik van hetzelfde model voor social invitation dat bekend is geworden door Facebook. Nu kunnen alle Salesforce-gebruikers collega’s uitnodigen om samen te werken met Chatter, ook diegenen die nog geen gebruik maken van Salesforce. Deze social invitation creëert een netwerkeffect, omdat de groep van Chatter-gebruikers zich steeds verder verbreedt en uitbreidt binnen de organisatie. Omdat Chatter is gebouwd op het Force.com platform, zijn bedrijven er zeker van dat medewerkers alleen dat kunnen zien waartoe zij geautoriseerd zijn.

Commentaar op het nieuws
- “De ontvangst van Salesforce Chatter binnen de markt heeft onze verwachtingen overtroffen”, zegt Marc Benioff, chairman en CEO, salesforce.com. “Het feit dat meer dan 60.000 bedrijven Chatter binnen de eerste vijf maanden hebben ingezet is geweldig. De Chatter Free social invites breiden Chatter uit binnen de gehele organisatie.”
- “Kelly Services en zijn meer dan 8.000 medewerkers bieden wereldwijd workforce-oplossingen”, zegt Joe Drouin, CIO, Kelly Services. “Chatter heeft de werkwijze van onze 1.500 sales- en service-medewerkers compleet veranderd. Het heeft gezorgd voor zichtbaarheid in activiteiten en een ongekend niveau van engagement binnen deze groepen. We willen dit nu uitbreiden binnen de gehele organisatie. Met Chatter Free hebben we de mogelijkheid om de rest van ons personeel toe te voegen, inclusief onze wereldwijd verspreide operationele medewerkers en medewerkers in functies als IT, financiën en legal. Dit zal de productiviteit van onze wereldwijde werkzaamheden enorm vergroten.”
- “Salesforce Chatter heeft de manier waarop de waarde van zaken doen ontleend kan worden aan social-technologie getransformeerd”, zegt Denis Pombriant, managing principal, Beagle Research Group. “Doordat salesforce.com het social invitation-model dat Facebook groot heeft gemaakt omarmt, zal Chatter Free de productiviteit voor klanten op de werkvloer vergroten. Het kan ook het aanbod zijn waardoor salesforce.com betere relaties op kan bouwen met haar klanten.”

Beschikbaarheid en prijs Salesforce Chatter
- Salesforce Chatter is nu algemeen beschikbaar en gratis voor alle betalende gebruikerslicenties van Salesforce CRM en Force.com.
- Chatter Plus gebruikerslicenties zijn beschikbaar voor klanten die gebruik maken van Professional Edition, Enterprise Edition of Unlimited Edition voor €15 per gebruiker, per maand.
- Chatter Free is nu algemeen en gratis beschikbaar voor alle medewerkers van betalende salesforce.com-klanten.
- Klanten die salesforce.com-technologieën aanschaffen moeten hun aankoopbeslissingen maken op basis van de features die op dit moment beschikbaar zijn.

Aanvullende informatie
Voor salesforce.com-klanten, kijk op www.salesforce.com/chatter/getstarted voor guides, FAQ’s en tutorials over hoe Chatter op te starten en te gebruiken binnen de organisatie. Voor toekomstige klanten, ga voor een gratis proefversie van Salesforce naar www.salesforce.com
Volg @salesforce op Twitter en volg de conversatie met #Chatter
Om meer over Cloud 2 te leren, bekijk de video: