PRESS AND NEWS

Eerste zakelijke database gebouwd voor de cloud: Database.com

Salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, introduceert Database.com, de eerste zakelijke database ter wereld die is gebouwd voor de cloud. Database.com is gebouwd om nieuwe zakelijke applicaties mogelijk te maken die cloud-gebaseerd, mobiel en social zijn. Database.com kan met iedere taal worden gebruikt, op ieder platform en met ieder apparaat. Het stelt developers in staat zich te richten op het bouwen van applicaties in plaats van dat zij zich bezig houden met het onderhouden van databases. Database.com maakt gebruik van de bewezen infrastructuur en technologie waar meer dan 87.000 salesforce.com-klanten al meer dan 11 jaar op vertrouwen. Deze infrastructuur en technologie is nu toegepast als een stand alone cloud database.

“Wij zien cloud databases als een enorme mogelijkheid binnen de markt die gaat zorgen voor een verschuiving naar zakelijke applicaties die cloud-gebaseerd, mobiel en social zijn”, aldus Marc Benioff, chairman en CEO van salesforce.com. “We maken Database.com nu voor het eerst beschikbaar als een open, stand alone-dienst die het creëren van deze nieuwe applicaties versnelt.”

Database.com: open, bewezen, veilig en gebouwd voor de cloud
De verschuiving naar mobiele applicaties, naar een social datamodel en naar een event-gedreven push-model, vereist een nieuw soort cloud database om de nieuwe generatie aan zakelijke applicaties te ondersteunen. Database.com stelt developers in staat hun tijd te besteden aan het bouwen van waardevolle applicaties in plaats van aan het beheren en onderhouden van database managementsystemen en hardware. Voor CIO’s, IT-afdelingen en developers, biedt Database.com de nodige voordelen boven client/server-databases:

Database.com is open. Developers kunnen hun applicaties schrijven in Java, C#, Ruby, PHP en andere talen. Developers kunnen hun applicaties draaien op ieder platform – Force.com, VMforce, Amazon EC2, Google AppEngine, Heroku of Microsoft Azure. Hun applicaties kunnen draaien op ieder apparaat, zoals een Android-telefoon, Blackberry, iPad of iPhone. Deze applicaties kunnen allemaal de Database.com API’s veilig over het internet aanroepen. Dit kunnen kleine applicaties zijn die slechts door enkele users worden gebruikt, of enorme applicaties die honderdduizenden gebruikers kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld:
- iPhone en iPad applicatie-developers kunnen oorspronkelijke iOS-applicaties schrijven. Deze applicaties draaien oorspronkelijk op Apple-apparaten en maken verbinding met Database.com via het internet.

- Android-developers kunnen oorspronkelijke Android-applicaties schrijven door gebruik te maken van Java. Deze applicaties draaien van oorsprong op Android-devices en maken verbinding met Database.com.

- Web developers kunnen applicaties op Amazon EC2 bouwen door gebruik te maken van PHP en verbinding te maken met Database.com.

- Java developers kunnen een applicatie schrijven die draait op VMforce en verbinding maakt met Database.com.

Database.com is bewezen en veilig. Meer dan 87.000 klanten maken er al meer dan 11 jaar gebruik van om hun meest gevoelige data te bewaren. Database.com profiteert van de veiligheid van salesforce.com’s wereldwijde service delivery-infrastructuur, het biedt SSL, single-sign-on, identiteitsbevestiging en anti-phishing tools. Het biedt ook veilige toegang, waaronder beveiliging gebaseerd op gebruiker en functie en regelgeving omtrent het delen van gegevens en beveiliging van gegevens op rij-niveau. Database.com heeft ook enkele van de meest strenge security-certificeringen ontvangen, waaronder ISO 27001, SAS 70 type II en SysTrust. Database.com is een van de grootste zakelijke databases ter wereld en bevat meer dan 20 miljard records en levert meer dan 25 miljard transacties per fiscaal kwartaal met een gemiddelde responstijd van minder dan 300 milliseconden.
Database.com: zakelijke database gebouwd voor de cloud
Database.com combineert de beste kenmerken van zakelijke databases, zoals user management, row-level security, triggers, opgeslagen procedures, authenticatie en krachtige API’s met de voordelen van cloud computing: geen hardware of software om te beheren, automatische schaalbaarheid, upgrades, back-ups en disaster recovery. Het bevat ook een nieuw social data-model, een nieuwe developer console en meer:

- Relationele dataopslag: Bewezen, veilige en vertrouwde database, inclusief tabellen, onderlinge relaties, ondersteuning voor een breed scala aan type velden, triggers en opgeslagen procedures, een query-taal en zakelijke zoekmogelijkheid;

- File storage: Voor documenten, video, beelden en meer;

- SOAP en REST API’s: Database.com bevat standaard web services API’s, die developers eenvoudig toegang tot hun Database.com-data biedt;

- Social data-model: Nieuwe soorten applicaties vereisen nieuwe data-modellen. Database.com bevat een reeds gebouwde social data-model voor feeds, gebruikersprofielen, status updates en een model voor alle database records. Database.com bevat social API’s die developers kunnen gebruiken om eenvoudig met de social componenten van hun datamodellen te kunnen schakelen. Ze kunnen bijvoorbeeld volgers specificeren voor database records of data feeds aanvragen om real-time data updates weer te geven;

- Automatische elasticiteit: Database.com is gebouwd voor internet met automatische tuning, upgrades, back-ups en replicatie naar remote data centers en automatische creatie van testomgevingen om te ontwikkelen, testen en trainen;

- Identiteit en Authenticatie: Toegang kan worden beheerd via oAuth of SAML. Database.com biedt user management-kenmerken waaronder identiteit/ profielen en authenticatie;

- Row-level security: Point-and-click tools stellen developers in staat data security-toegang op rij-level te definiëren:

- Zakelijke search: Database.com bevat krachtige zakelijke zoekmiddelen. Developers hebben toegang tot een full-text zoekmachine die automatisch zakelijke veiligheidsregels respecteert;

- Tools: Database.com bevat een nieuwe developer-console en ETL-tools. Salesforce.com heeft een serie developer toolkits beschikbaar gemaakt om applicatieontwikkeling te bevorderen. Beschikbaar op www.database.com, bevat de Database.com developer toolkit:

- Java, .NET, Ruby en PHP

- iOS en Android

- Google AppEngine, Google Data, Microsoft Azure, Amazon Web Services, Facebook en Twitter

- Adobe Flash/ Flex

“De platform-verschuiving naar cloud-, mobiele en social applicaties zal door blijven gaan”, aldus Sohaib Abbasi, chairman en chief executive officer van Informatica. “Deze moderne applicaties vereisen de volgende generatie van cloud databases en cloud data-integratie. Om deze verschuiving te faciliteren, maakt Informatica de uitbreiding van Informatica Cloud bekend, om data van zowel traditionele on-premise databases en de nieuwe, innovatieve cloudgebaseerde Database.com-diensten te integreren.”

Beschikbaarheid:
Database.com is naar verwachting als stand alone-dienst algemeen beschikbaar in 2011.

Additionele bronnen:

Volg @databasedotcom op Twitter
Een video die de kenmerken van Database.com toelicht, is beschikbaar via www.database.com