PRESS AND NEWS

Salesforce.com neemt Radian6 over

Salesforce.com [NYSE: CRM], de onderneming voor zakelijke cloud computing, maakt bekend dat het Radian6 overneemt, het social media monitoring-platform. Met de overname is een bedrag van ongeveer $276 miljoen in cash en $50 miljoen in aandelenkapitaalgemoeid, na aftrek van liquide middelen. Naar verwachting is de transactie voltooid in salesforce.com’s tweede fiscale kwartaal dat eindigt op 31 juli 2011, behoudens gebruikelijke voorwaarden.

“Met de overname van Radian6 haalt salesforce.com de technologie en marktleider op het gebied van social media-monitoring binnen”, aldus Marc Benioff, chairman en CEO, salesforce.com. “Wij zien dit als een enorme kans. Deze overname zal niet alleen onze groei versnellen, het vergroot ook de waarde van al onze diensten die we bieden.”

“Social media heeft ervoor gezorgd dat iedere onderneming de waarde erkent van aandacht besteden aan de stem van de klant. De technologie van Radian6 is gebouwd voor de nieuwe standaard in customer engagement – real-time conversaties in twee richtingen waarbij gebruik wordt gemaakt van social-kanalen”, aldus Marcel LeBrun, CEO, Radian6. “Door deel uit te gaan maken van het team van salesforce.com, kan Radian6 sneller groeien om te kunnen voldoen aan de eisen van ons zich snel uitbreidende klantenbestand.”

Radian6 is markt- en technologieleider in social media-monitoring en engagement
Radian6 is in 2006 opgericht met het idee dat ondernemingen het social web moeten monitoren om effectief deel te kunnen nemen aan discussies met klanten en prospects. Radian6’s unieke technologie monitort dagelijks honderden miljoenen conversaties binnen Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, blogs en online communities en biedt real-time inzichten.

De producten van Radian6 omvatten een monitoring-platform dat is ontwikkeld om ondernemingen te helpen bij het traceren en analyseren van hun social media-inspanningen. Het omvat ook een engagement-platform dat ondernemingenhelpt met personen en communities online in contact te komen. De kennis die uit deze conversaties voortkomt, is voor ondernemingen van grote waarde om marketing en verkoop te optimaliseren. Ook kan aan klanten betere service worden verleend en begrijpen ondernemingen beter wat er over hun merk, producten, concurrenten en diensten wordt gezegd.

Doordat steeds meer ondernemingen gebruik maken van social media, breidt het klantenbestand van Radian6 zich snel uit. Toonaangevende wereldwijde merken zoals AAA, Dell, GE, Kodak, Molson Coors, Pepsico en UPS maken gebruik van Radian6, samen met meer dan de helft van de FORTUNE 100-bedrijven. Radian6 is door onafhankelijk onderzoeksbureau Forrester Research verkozen tot ‘leader’ in ‘The Forrester Wave™: Listening Platforms, Q3, 2010’. In het rapport dat het Radian6 Dashboard en Radian6’s Engagement Console evalueerde, was Radian6 gerangschikt boven andere platforms voor functionaliteit en het was de enige onderneming die een score van 5.0 uit 5.0 haalde voor productstrategie.

Tracking van honderden conversaties binnen social medialandschap met Radian6
Social media is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Het aantal gebruikers van social networking sites heeft het aantal mensen dat email gebruikt ver overstegen. Facebook heeft meer dan 500 miljoen gebruikers, Twitter heeft meer dan 175 miljoen gebruikers en LinkedIn heeft er meer dan 100 miljoen. Met de explosieve adoptie van social media, hebben veel ondernemingen het gevoel dat ze de controle over hun merken hebben verloren en niet meer met hun klanten en prospects verbonden zijn via het social web.

Salesforce.com erkent dat de enorme adoptie van social media een grote verschuiving binnen de industrie teweeg heeft gebracht, een verschuiving naar Cloud 2. De eerste fase van cloud computing had betrekking op het inzetten van technologieën die goedkoper waren, snel en eenvoudig te gebruiken op de desktop. Cloud 2 vertegenwoordigt de volgende generatie van cloud computing, die social, mobile en open is. De voorgenomen overname van Radian6 zal de overgang naar Cloud 2 versnellen en helpt ondernemingen de social interacties die zowel binnen als buiten hun organisaties plaatsvinden, beter te beheren.

Radian6 brengt inzicht van publiek social web naar de producten van salesforce.com
Als cloud computing-leider, ziet salesforce.com dat ondernemingen op zoek zijn naar een open, schaalbaar en betrouwbaar social media monitoring-platform dat volledig is geïntegreerd met hun klantinformatie. Door de combinatie van Salesforce en Radian6 krijgen ondernemingen de volgende mogelijkheden:

Sales en Service Cloud: Social media-monitoring en engagement is voor ieder merk en iedere customer engagement-strategie noodzakelijk geworden. Het helpt ondernemingen aan conversaties over hun merk deel te nemen en in contact te blijven met hun klanten en prospects. Door het combineren van Radian6’s social media monitoring- en engagement-platform met Sales Cloud en Service Cloud, zijn ondernemingen in staat klantsucces met behulp van real-time social intelligence centraal te stellen.
Salesforce Chatter: Radian6 en salesforce.com slaan een brug tussen publieke social networks zoals Facebook, Twitter, YouTube, blogs en online communities en Salesforce Chatter, het private, beveiligde social network voor ondernemingen. Chatter feeds bevatten niet langer alleen de activiteiten die binnen een onderneming plaatsvinden, maar ook de real-time inzichten van volgers op Facebook-pagina’s, Twitter en comments op blog posts.
Force.com Platform: Ontwikkelaars kunnen applicaties bouwen met de kracht van Radian6, door gebruik te maken van het social web. In een dergelijke dynamische markt biedt deze overname een grote kans voor salesforce.com om zijn ontwikkelaars- en partnerecosysteem uit te breiden met technologie die nergens anders beschikbaar is.