Salesforce voorziet acceleratie van digitale transformatie in 2022

Zes trends voor digitale transformatie: Nederlandse bedrijven innoveren verder in 2022 om productiviteit te verhogen maar ook om voor meer verbinding te zorgen

9 december 2021 - Het Nederlandse bedrijfsleven staat aan het begin van een verdere acceleratie van zijn digitale transformatie. Dit blijkt uit de vooruitblik van Salesforce, waarin verschillende Salesforce executives hun perspectief geven op de toekomst van werk.

De afgelopen 12 maanden zijn bedrijven hard op zoek geweest naar, en hebben zij geëxperimenteerd met, een nieuwe balans en manier van werken. Dit bracht zowel nieuwe kansen als uitdagingen met zich mee, zoals hyperautomatisering, ervaringen met hybride werken, gedistribueerde omgevingen en een explosie aan data. In 2022 signaleert Salesforce de volgende zes trends die digitale transformatie aansporen:

• Hybride ervaringen zullen het 9-tot-5-principe doorbreken: Bedrijven die talent willen aantrekken en behouden, en werknemers de flexibiliteit willen geven om hun werk te doen en het beste uit zichzelf te halen, zullen overschakelen op een digital-first aanpak waarin digitale dienstverlening voorop staat. In 2022 zullen meer bedrijven op dit model voortbouwen door te heroverwegen wanneer, en niet alleen waar, het werk gebeurt.
  • De ‘composable business’ wordt populairder: Naarmate de druk om sneller te innoveren toeneemt, streven organisaties naar nog meer wendbaarheid, modulariteit en flexibiliteit. Hierdoor neemt de vraag naar composable en event-driven architectuur toe.
  • Security-by-default is de norm: Security-by-default wordt de norm, aangezien organisaties zich steeds meer realiseren dat hun toepassingen en automatiseringen slechts zo veilig zijn als de bouwstenen waarop ze zijn ontworpen.
  • De opkomst van Ethics as a Service (EaaS): Bedrijven bevinden zich in een race om AI-ethici in dienst te nemen om te voldoen aan nieuwe AI-regelgeving. Er is zelfs meer vraag naar AI-ethici dan naar AI-ontwikkelaars.  Daarnaast zullen bedrijven die AI ontwikkelen, in toenemende mate ook een eigen EaaS-oplossing bieden.
  • De opkomst van de bedrijfstechnoloog: Bedrijfstechnologen treden steeds meer op de voorgrond als essentiële partners voor IT-afdelingen. Met hun kennis kunnen IT-teams sneller innoveren om de noodzakelijke digitalisering te verwezenlijken.
  • NLG gaat mainstream: Natural language generation (NLG) is de volgende stap in AI, die meer mainstream gaat worden. Denk aan de ‘autocomplete’ die sommige apps en services al bieden. NLG zal ook in business applicaties meer en meer zijn intrede doen en de activiteiten van teams in zowel verkoop, service, marketing en/of commercie transformeren. Met NLG worden bijvoorbeeld samenvattingen van interacties nog gemakkelijker opgesteld en zullen deze soms zelfs automatisch de actiepunten vermelden.

“De manier waarop we werken, is in de afgelopen anderhalf jaar voor altijd veranderd en ook de grillige nasleep van de pandemie zal nog veel veranderingen meebrengen. Digitale transformatie moet daardoor sneller dan ooit worden verwezenlijkt om niet alleen de productiviteit te verhogen, maar om voor verbinding te zorgen,” zegt Michiel van Vlimmeren, SVP en General Manager, Salesforce Nederland. “Waar het vroeger drie jaar in beslag nam, moeten projecten nu vaak binnen 90 dagen worden opgeleverd. Daarnaast accelereert de vraag naar nieuwe vaardigheden om in een constant veranderende wereld optimaal in te kunnen springen op nieuwe ontwikkelingen.”

Bedrijven willen en worden verwacht om over te schakelen naar duurzame, efficiënte en flexibele manieren van werk die tegelijkertijd de klantervaring verbeteren. Daarbij zullen sommige banen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan. Kortom, 2022 wordt een jaar waarin organisaties steeds meer overschakelen naar agile architecturen die zowel business- als IT-teams in staat stellen om digitale mogelijkheden effectiever te benutten, en klant- en werknemerservaringen naar een geheel nieuw niveau te brengen.