Salesforce lanserar Einstein Vision för Marketing Cloud: bildigenkänning i sociala medier gör kundkontakten bättre

Sociala medier blir allt mer visuella, och i takt med att det hela tiden blir enklare att ladda upp material på sociala kanaler, så delar vi allt fler bilder och videoklipp. Faktum är att 2,5 biljoner bilder delades eller sparades på nätet under 2016, enligt siffror från Deloitte.

Bilderna som vi delar är ofta från semestern, fester, familjehögtider osv. Vi ser vänner, bekanta, kändisar och för oss okända människor äta, dansa, jobba – och mycket mer. Dessa bilder representerar konsumentbeteenden, preferenser, önskemål och behov som marknadsförare riskerar att missa om de inte kan förstå bildernas innehåll och agera därefter. Om en person exempelvis gör ett inlägg om sin nya favoritprodukt, men bara postar en bild av produkten och ingen text som inkluderar produktnamnet, så når inlägget i många fall inte varumärket själv. Detta gör att företag riskerar att missa många viktiga möjligheter att förbättra sina kundkontakter, kundens engagemang med varumärket, adressera eventuella kundtjänstärenden och identifiera nya influencers och fans.

Idag lanserar Salesforce Einstein Vision för Social Studio, som lägger till bildigenkänning med AI direkt i Marketing Cloud-plattformen, så att marknadsförare kan komma närmare sina kunder i sociala kanaler.

Istället för att manuellt leta efter och titta igenom tusentals bilder eller analysera tillhörande text för att få insikt och kunskap om relevanta inlägg, kan marknadsförare nu hitta bilder som är relevanta för varumärket genom att använda sig av fyra typer av automatiserade bildbibliotek. Dessa omfattar 2 miljoner varumärkeslogotyper, 60 sammanhang, 200 maträtter och 1 000 objekt. Genom att förstå de bilder som konsumenter postar, kan marknadsförare och säljare nå kunder som inte specifikt har nämnt en produkt, ett varumärke eller en tjänst vid namn.

Einstein Vision för Social Studio är i dagsläget kompatibelt med Twitter, för att företag ska få bättre kännedom om hur varumärket upplevs och beskrivs av användare.

• Kunskap om konsumentbeteenden
o När företag får möjlighet att analysera visuell data får de en ökad förståelse om sina kunder, så att de kan fatta rätt och bättre affärsbeslut. Om en restaurang exempelvis planerar att lägga till en ny rätt på menyn, kan de använda sig av Einstein Vision för Social Studio för att se exempel på bilder på nya mattrender som delas på Twitter av influencers inom mat och dryck.

• Varumärkesanalys
o Marknadsförare kan analysera sin varumärkesintegritet, få bättre förståelse för sin räckvidd, samt utvärdera hur effektiva reklamkampanjer i sociala kanaler har varit. Einstein Vision för Social Studio kan snabbt spåra när och hur en varumärkeslogotyp från ett visst evenemang dyker upp i en bild som delats på Twitter. På så sätt kan marknadsförare få en kvantitativ överblick om hur ett varumärke påverkas av att sponsra ett visst evenemang snabbare än någonsin tidigare.

• Social kundtjänst
o Marknadsförare kan hålla koll på sociala medier för att förstå var och hur produkter används för att erbjuda en proaktiv social kundtjänst. Om en fordonstillverkare behöver återkalla en felaktig mekanism i handskfacket, kan Einstein Vision för Social Studio hitta exempel på kunder som drabbats genom att analysera bilder som delats på Twitter. Därifrån kan marknadsföringsavdelningen skicka informationen till Salesforce Service Cloud så att kunderna kan kontaktas för att lösa problemet.

Social Studio använder kraften i Einstein Vision, som låter utvecklare (oavsett kunskapsnivå) använda två kraftfulla API:er för att bygga appar med AI-funktionalitet och inkludera bildigenkänning till CRM-verktyget. Det första API:et, Einstein Image Classification, gör bildigenkänning möjligt genom visuella sökningar, varumärkesupptäckt och produktidentifiering. Det andra API:et, Einstein Object Detection, känner igen objekt i bilder och kan upptäcka typer och kvantiteter i bilderna i detalj.

– Einstein Vision är det första exemplet på hur Salesforce använder sig av den senaste forskningen för att göra AI mer tillgängligt och användbart för kunder. De nya möjligheter som bildigenkänning medför är början på en ny era av kundrelationer, som gör det möjligt för företag att få ökad kunskap och förståelse för sina kunder och förutse skeenden som kan bidra till bättre affärsbeslut, säger Robert Begg, VP Product marketing, Social and advertising products, Salesforce.