PRESS AND NEWS

Mer än hälften av bolagen vill satsa på kryptobetalningar

Handeln satsar på kryptovalutor som betalningsmetod. Drygt hälften av bolagen i Norden planerar att acceptera kryptovalutor inom två år. Det visar rapporten State of Commerce från Salesforce.

Sverige har länge varit i framkant med digitala betalningar. Flexibiliteten prioriteras och betalningsalternativen ökar fortfarande snabbt. Handeln rapporterar om planer att implementera betalningstyper de inte använder idag. Kunderna förväntar sig många olika alternativ såsom Paypal, Apple Pay och Klarna. Utöver dessa blickar företagen framåt och hela 51 % av bolagen uppger att de planerar att acceptera kryptovalutor inom två års tid. Endast 20% uppger att det inte finns några planer på att börja acceptera kryptovalutor under denna tidsperiod.

- Det är intressant att se att en så stor andel av bolagen ser krypto som ett alternativ. Det är de nya alternativen som möter gamla rädslor för utvecklingen - men innovationen verkar vinna, säger Frank Rombouts, ansvarig för e-handel Sverige och Finland på Salesforce.

Undersökningen visar också att B2C-företag i Norden förväntar sig att 61 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler inom två år, jämfört med 52 % idag. År 2019 var motsvarande andel 38 %. De digitala kanaler som lyfts är främst sociala medier, appar och tredje parts marknadsplatser som Amazon.

1.  Nyckelstatistik:

• I Norden uppger 51 % av bolagen att de planerar att acceptera kryptovalutor inom två år. 29 % accepterar kryptovalutor idag.
  • B2C-företag i Norden förväntar sig att 61 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler inom två år, jämfört med 56 % globalt.
  • B2B-företag i sin tur räknar med att 45 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler 2024, jämfört med 52 % globalt.
  • 77 % uppger att de effektivt använder data för att automatisera processer.
  • Begränsningar i budget och teknologi ses internt som de två största utmaningarna för handeln 2022
  • För mer information: Utforska och sortera nyckeldatapunkter i Tableau och ladda ner hela rapporten (https://www.salesforce.com/resources/research-reports/state-of-commerce/)