Nästa generations sociala nätverk för företag – nu här!

Stockholm, den 22 juni 2010 – Cloud computing-företaget salesforce.com släpper nu
Salesforce Chatter till sina 77 300 kunder världen över. Chatter är en Cloud 2-applikation vilket innebär att den är social, mobil och att allt sker i realtid. Tjänsten bygger på samma typ av funktionalitet som finns i populära sociala nätverk som Twitter och Facebook och inkluderar bland annat profiler och statusuppdateringar i realtid. Chatter bidrar till att göra medarbetarna mer produktiva då de kan följa både varandra och saker som dokument, affärsprocesser och affärssystem direkt i tjänsten. Alla företag och organisationer med salesforce.com prenumerationer kan använda tjänsten utan extra kostnad medan nya kunder kan köpa separata Chatter-prenumerationer.

Förbättrat samarbete och höjd produktivitet med Chatter
Efterfrågan att testa Chatter var så stor att initiativet växte från 100 till 5 000 företag under perioden januari till juni. Ett av företagen som betatestat Chatter är Nordiska kreditupplysningsföretaget Soliditet.

– Vi kommer att fortsätta jobba med Chatter då det blir otroligt effektivt att kunna följa medarbetare, affärer och projekt, inte minst via mobilen, säger Måns Johnsson, försäljningschef på Soliditet.

90 procent av de som testat tjänsten uppgav att de skulle rekommendera Chatter till andra. De uppgav även att samarbetet i organisationen förbättrats med i genomsnitt 27 procent och att produktiviteten ökat med 22 procent.

Med ankomsten av Chatter öppnar sig nya kommersiella möjligheter för Salesforce 1 300 partner och 250 000 utvecklare, som bygger applikationer på plattformen Force.com. Eftersom Chatter, precis som övriga Salesforce-tjänster, baseras på på Force.com kan även de andra 160 000 applikationer som byggts på plattformen snabbt bli sociala genom att Chatter-funktionaliteten aktiveras. Det gäller givetvis även när utvecklare bygger nya applikationer på Force.com som då kan lägga till funktioner som statusuppdateringar, profiler och realtidsflöden.

I april släppte Salesforce ChatterExchange, en marknadsplats för applikationer som helt eller delvis bygger på Chatter-funktionalitet. Redan nu finns 60 applikationer på marknadsplatsen, något som vittnar om det intresse som finns bland partners och utvecklare att kapitalisera på Chatters kommersiella möjligheter och den snabba innovationstakt Force.com möjliggör. Undersökningar* visar att utveckling på Force.com är fem gånger snabbare än på andra utvecklingsplattformar som till exempel .NET.

* Enligt ny analytikerrapport från Nucleus Research, 2009.
Tillgänglighet och pris:
• Salesforce Chatter finns nu tillgänglig för alla betalande Salesforce-prenumeranter
För mer information om Chatter och hur man ska komma igång med tjänsten vänligen besök: www.salesforce.com/chatter/getstarted

Följ salesforce.com på Twitter: @salesforce och delta i konversationen om Chatter: #Chatter

Bli fan av Chatter på Facebook: www.facebook.com/SalesforceChatter

Om Salesforce.com

Salesforce.com grundades 1999 och är ledande inom cloud computing. Salesforce.com erbjuder social och mobil molnteknik som gör det möjligt för företag att genomgå en förvandling mot att bli kundföretag. Företagen får möjlighet att kommunicera med kunder, anställda, partner och produkter på helt nya sätt. Med hjälp av salesforce.coms arkitektur för flera parter i realtid har företagets appar och plattform kunnat revolutionera företagens sätt att sälja, ge service, marknadsföra och vara nyskapande.

De tjänster eller funktioner som inte har lanserats och refereras till här, eller i andra pressmeddelanden och offentliga utlåtanden är inte tillgängliga för närvarande och kanske inte levereras i tid eller överhuvudtaget. Kunder som köper applikationer från salesforce.com bör fatta sitt inköpsbeslut baserat på de funktioner som nu finns tillgängliga. Salesforce.coms huvudkontor ligger i San Francisco. Lokala kontor finns i Europa och Asien. Företaget är noterat på New York-börsen under kortnamnet CRM. Mer information finns på http://salesforce.com/se. Det går även att ringa 00800 7253 3333

Chatta